Prawa fizyki





Ostatnio opowiadałam po raz kolejny zresztą, jedną z moich ulubionych baśni „ Mrille” i zdałam sobie sprawę jak bardzo różne są te moje opowieści. Jak za każdym razem inaczej kreuję wątek, dynamikę, tajemnicę. Najbardziej dynamicznie opowiadałam tę baśń w Pracovni w zeszłym roku. Grupa 501 dawała mocne oparcie. Publiczność była dobrze rozgrzana poprzednimi opowieściami i występem grupy bębniarskiej. Czas opowieści był maksymalnie skrócony. Chyba nigdy jeszcze tak długiej baśni nie musiałam zamknąć w tak krótkim czasie, dbając by niczego z niej nie uronić. Ani kropelki! Udało się a ja do dziś mam gdzieś w ciele zakodowane, że tak można, że może nawet była to jedna ze wspanialszych kreacji tej historii. Na pewno zaś diametralnie różna od poprzedniego i następnych jej prezentacji.
To prowadzi mnie do spostrzeżenia, że czas, przestrzeń i odbiorca bardzo oddziałują na proces. To od wpatrzonych we mnie oczu, zatrzymanych oddechów, napięcia sali zależy jak potoczy się moja opowieść. I tu nie mogę się powstrzymać od stwierdzenia, że wkraczamy w prawa fizyki ) Ja i fizyka- niesamowite połączenie ale.. To ona właśnie jakiś czas temu zaskoczyła ludzi odkryciem, które już podałam – Obserwator wpływa na proces. Dlatego nie wiemy jak wyglądałby proces bez Obserwatora. Inaczej, ale jak inaczej? My opowiadacze pewnie to jednak wiemy.
Obserwujcie nas kochani widzowie, bez Was nie ma energii w naszej opowieści.
A przy okazji rozważań, okazuje się, że wcale nie odkrywam opowiadaczowej Ameryki. Oto natrafiłam na wpis Mateusza, traktujący o tym temacie :
„Tempo opowieści to rzecz całkowicie wybierana przez dzieci. ( dla mnie po prostu słuchaczy )  Mogę mieć co prawda zaplanowane, że dziś będę opowiadać dynamicznie, a jutro spróbuję to samo zrobić w nastroju melancholijnej grozy albo z humorem. Z początkowych założeń zostaje zazwyczaj tyle, ile odbije się w twarzach słuchaczy, gdy powiem :"Dawno dawno temu". Twarze są zwierciadłem tempa.”

A relacja z opowieści afrykańskich i zdjęcia jak zwykle TU

Komentarze

Popularne posty